Convegno AssoComPol 2023
Beyond digital political communication: platforms, algorithms and automation
Convegno dell’Associazione Italiana di Comunicazione Politica (AssoComPol)
Torino | Università di Torino | 8-10 giugno
Thursday 8 June
13.30 – 15.00 Registration [Main Hall]
15.00 – 15.30 Institutional welcome and opening session
15.30 – 17.00 Sessions 1–2
S 1 – Digital platforms for political mobilization and participation [eng] [Sala lauree Rossa]
Chair: Rosanna De Rosa, Università di Napoli Federico II
- “Setting the Agenda through Content Moderation: the European Policies to Tackle Platforms’ Gatekeeping Power” – U. Reviglio (European University Institute) S. Verza (European University Institute)
- “From the “rally ‘round the flag” to “backfire” effect: a longitudinal computational analysis of the Twitter debate on COVID-19 restrictions in Italy” – F. Pilati (IULM) G. Anselmi (Università di Catania)
- “Navigating Online Privacy Concerns: A Comparative Analysis of Social Media’s Impact on Political Discussion and Participation in Asia and the US” – S. Ahmed (Nanyang Technological University) M. Masood (City University of Hong Kong)
- “My Campaign Map: connective campaigning meets the Labour Party” – R. Piazzo (Scuola Normale Superiore)
S 2 – Dynamics of polarization within platform ecosystems [Sala lauree Blu]
Chair: Roberta Bracciale, Università di Pisa
- “Food for (political) thought: exploring the factors associated with making political inferences from apolitical cues in Italy” – G. Scaduto (Università di Milano Bicocca) F. Negri (Università di Milano Bicocca)
- “Are we actually polarized or are we simply told, and believe, we are?” – A. Valeriani (Università di Bologna) S. Martini (Università di Siena)
- “Beyond the rumors. Ri-conoscere l’antisemitismo nella platform society” – G. Buoncompagni (Università di Firenze) L. Materassi (Università di Firenze) S. Pezzoli (Università di Firenze)
- “Polarization and Political Campaigns on Social Media: The Case of Right-Center Coalition During the 2022 General Elections” – A. Stanziano (Università di Urbino) C. Mariotti (Università Roma Tre)
17.00 – 17.30 Coffee break
17.30 – 18.30 “Social Media Platforms for Politics” – Shelley Boulianne, Université Catholique de Lille [Aula Magna]
18.45 – 19.15 I libri dei soci [Aula Magna]
Friday 9 June
09.00 – 10.30 Sessions 3–4
S 3 – Communicating political leadership [Sala lauree Rossa]
Chair: Augusto Valeriani, Università di Bologna
- “Da Io Sono Giorgia al Signor Presidente: le strategie comunicative di Giorgia Meloni” – R. Bracciale (Università di Pisa) J. Aglioti Colombini (Università di Pisa)
- “The Middle Region Populism of Giorgia Meloni and Matteo Renzi on Instagram” – G.D. Starita (Università di Perugia) T. Trillò (Hebrew University of Jerusalem)
- “La Webpolitica Instagram Di Giorgia Meloni: Un Caso Di Celebrity Populism” – A. Orologiaio (Università di Pavia) G. Legnante (Università di Pavia)
- “La formula, da sola, non basta. Da TRT a C+TRT” – D. Giordano (Arcadia srl)
S 4 – The fragmentation of public opinion at the time of hybrid media system [eng] [Sala lauree Blu]
Chair: Guido Legnante, Università di Pavia
- “The impact of individual political interest on political uses of digital platforms” – G. Sandri (Université Catholique de Lille) F. C. von Nostitz (Université Catholique de Lille) M. Neihouser (Université Catholique de l’Ouest) T. Haute (Université de Lille)
- “Exploring material and ideological correlates of perceived victimhood” – M. Mancosu (Università di Torino) F. Vegetti (Università di Torino)
- “The Gamification of Political Communication. The case of the “Eurometer” in Romania” – M. S. Stoica (Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca) A. N. Voina (Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca) D. Spoaller (Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca) I. Hosu (Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca)
- “Citizens’ attitudes toward the EU in the Age of Crisis in Italy (2020-2022)” – G. Bobba (Università di Torino)
10.45 – 11.45 “Platforms, Power, and Politics: From Algorithms to the Age of AI” – Ulrike Klinger, European University Viadrina – Frankfurt [Aula Magna]
12.00 – 13.30 Sessions 5–6
S 5 – The communication of political actors: leaders, parties, movements [Sala lauree Rossa]
Chair: Franca Roncarolo, Università di Torino
- “Social Media Politics: Investigating parties and leaders in social media environments” – A. Seddone (Università di Torino)
- “Does the Partito Democatico have a digital leadership?” – G. Borriello (Università di Napoli Federico II) L. Minguzzi (Università di Napoli Federico II)
- “Perché la sinistra radicale perde? Un’analisi della comunicazione politica di Unione Popolare” – J. Custodi (Scuola Normale Superiore) S. Calamera, (Independent Researcher)
- “From Capitol Hill to Truth Social: the digital migration of MAGA supporters” – S. Conte (Università di Pavia) G. Legnante (Università di Pavia)
S 6 – From TikTok to ChatGPT: the new communicative borders of algorithmic logic [eng] [Sala lauree Blu]
Chair: Sergio Splendore, Università di Milano
- “Il potere delle affordances. TikTok e il nuovo rapporto tra piattaforme e potere statale” – G. Boccia Artieri (Università di Urbino Carlo Bo) V. Donato (Università di Urbino Carlo Bo)
“TikTokisation instead of tabloidisation. Political discourse on TikTok on the example of Polish political party accounts” – A. Powierska (Jagiellonian University) - “News media and Tik Tok: adoption, presence, and communicative strategies in Italy” – A. Martella (Università di Torino) C. Cepernich (Università di Torino)
- “Stereotypes and superficiality: Evaluating the neoliberal agenda in generative AI technologies” – K. Jaidka (National University of Singapore)
13.30 – 14.30 Lunch break (free)
14.30 – 16.00 Sessions 7–8
S 7 – New narratives of institutional communication in digital environments [Sala lauree Rossa]
Chair: Sara Bentivegna, Università di Roma La Sapienza
- “La guerra e le sue immagini: il racconto visivo dell’account Instagram dello Stato Ucraino, Ukraine.ua” – S. Ventura (Università di Bologna)
- “Attraverso le timeline: sindache e sindaci sardi alla prova delle piattaforme istituzionali durante la crisi pandemica” – A. Lovari (Università di Cagliari) E. Cois (Università di Cagliari) E. Ilardi (Università di Cagliari) S. Rombi, (Università di Cagliari) F. Venturino (Università di Cagliari)
- “Iron Chirps? A Topic Analysis of the Italian Army Narrative on Twitter” – M. Sguazzini (Università di Genova) M. Mazziotti di Celso (Università di Genova)
- “Framing dei messaggi e profilazione degli utenti per la promozione di politiche ambientali: l’intelligenza artificiale ci può aiutare?” – P. Catellani, (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano) M. Bertolotti (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano) M. Piastra (Università di Pavia)
S 8 – The impact of digital platforms on news production, distribution and consumption [eng] [Sala lauree Blu]
Chair: Christian Ruggiero, Università di Roma “La Sapienza”
- “The impact of the digitalization and platformization of the Italian media environment: evidence from the Italian data of the Digital News Report” – A. Cornia (Dublin City University – Reuters Institute for the Study of Journalism)
- “The platformization of news media trust: Trust patterns in a hybrid media system” – D. Garusi (University of Vienna) S. Splendore (Università di Milano)
- “The Affective Affordances of Social Media: The use of emotional language by major Italian news outlets on Twitter” – A. Baroni (Università di Padova) G. Rigoni (Università di Padova)
- “How Do Power relations control news sourcing in the Global South? Comparing Different Media Platforms in Arab Countries” – M. Attia (Ajman University) N. Fahmy (Zayed University)
16.00 – 16.30 Coffee break
16.30 – 18.00 Sessions 9–10
S 9 – Information and disinformation in platformised politics [Sala lauree Rossa]
Chair: Giovanni Boccia Artieri, Università di Urbino Carlo Bo
- “Comparing Political Information Exposure on Facebook during Two Italian General Election” – F. Giglietto (Università di Urbino Carlo Bo) G. Marino, Università di Sassari; R. Mincigrucci (Università di Urbino Carlo Bo) N. Righetti (University of Vienna) L. Rossi (University of Copenhagen) A. Stanziano (Università di Urbino Carlo Bo) M. Terenzi (Università di Urbino Carlo Bo)
- “Esperienze di comunicazione politica e partecipazione “democraticamente disfunzionale” nella società delle piattaforme” – L. Iannelli (Università di Sassari) G. Marino (Università di Sassari)
- “Mainstreaming malign Information Influence in Political Communication Research” – A. Criscitiello (Università di Napoli Federico II) R. De Rosa, (Università di Napoli Federico II)
- “Do new paradoxes require innovative strategies? Fighting from below institutional (data) opacity in the era of platformization and datafication” – A. Fubini (Università di Bologna)
S 10 – Digital campaign strategies and issues [Sala lauree Blu]
Chair: Edoardo Novelli, Università Roma Tre
- “Tutti contro il reddito di cittadinanza: storia di un tema controversiale (e vincente) nella campagna elettorale 2022” – M. Mazzoni (Università di Perugia) R. Mincigrucci (Università di Urbino Carlo Bo) S. Pagiotti (Università di Perugia)
- “Cosa si intende per “fiducia politica” nel nuovo ecosistema politico-mediale, e cosa ci dicono i sondaggi” – G. Mazzoleni (Università di Milano) P. Natale (Università di Milano)
- “La campagna elettorale 2022: le preoccupazioni per le “tasche” degli italiani vs i temi coinvolgenti in termini ideali” – R. Marchetti (Università di Perugia) R. Rega (Università di Siena) A. Stanziano (Università di Urbino Carlo Bo)
- “Chi mobilita l’elettore? Regionali e Politiche a confronto nell’election-day siciliano (2022)” – R. Sampugnaro (Università di Catania) V. Tomaselli (Università di Catania) F. Montemagno (Università di Catania)
18.15 – 20.00 Assemblea Soci [Aula magna]
21.00 Social dinner
Saturday 10 June
09.30 – 11.00 Sessions 11–12
S 11 – Controversial events and issues in the polarised public debate [Sala lauree Rossa]
Chair: Giuliano Bobba, Università di Torino
- “Lotta per il clima e uso politico dei social media: l’esperienza deə attivistə di FridaysForFuture-Roma” – F. Belotti (Università di Roma “La Sapienza”) A. Bussoletti (Università di Roma “La Sapienza”)
- “Proteste, politica e risonanza mediale: un’analisi del racconto della mobilitazione contro la riforma delle pensioni in Francia” – K. Nuvoli, (Université de Lorraine)
- “Come i media e il giornalismo rappresentano il capitalismo della sorveglianza” – S. Sassi (Università di Pavia) G. Legnante (Università di Pavia)
S 12 – Ethics and policies of digital platforms [eng] [Sala lauree Blu]
Chair: Francesco Amoretti, Università di Salerno
- “Digital Governance by the generalized other.” – J. F. Alarcón González (Universidad Nacional de Educación a Distancia)
- “Verso uno statuto della cittadinanza digitale: partecipazione politica e spazi digitali pubblici nel progetto Hamlet Reggio Emilia” – D. Razzoli (Università di Modena e Reggio Emilia )
- “«The price is right»: exploring the economic value of personal data among Italian citizens” – M. Bordignon (Università di Pavia) G. Legnante (Università di Pavia) C. Respi (Università di Milano-Bicocca) M. Gui (Università di Milano-Bicocca) D. Pizzul (Università di Milano-Bicocca)
- “Il GDPR e la regolamentazione della sfera digitale. Orientamenti degli italiani circa la disinformazione su Internet” – G. Giacomini (Università di Udine)
11.00 – 11.30 Coffee break
11.30 – 13.00 Round Table “Quale innovazione nelle campagne elettorali?” [Aula Magna]
Chair Luigi Di Gregorio, Università della Tuscia
13.00 Closing
Comitato scientifico: Sara Bentivegna, Cristopher Cepernich, Marco Mazzoni, Gianpietro Mazzoleni, Marinella Belluati
Organizzatori locali: Marinella Belluati, Cecilia Biancalana, Giuliano Bobba, Cristopher Cepernich, Liziane Soares Guazina, Daria Loreti, Antonio Martella, Moreno Mancosu, Franca Roncarolo, Antonella Seddone, Giuseppe Tipaldo, Federico Vegetti.
Segreteria: Melissa Mongiardo, Antonio Martella, Celeste Satta, Cesar Crisosto
Dipartimento di Culture, Politica e Società (Università di Torino)
Aula Magna, Sala Lauree Rossa e Sala Lauree Blu
Campus Luigi Einaudi – Lungo Dora Siena, 100, 10153 Torino TO, Italia
More info on Campus Luigi Einaudi here: https://www.unito.it/ateneo/strutture-e-sedi/sedi/sedi-metropolitane-torino-e-provincia/come-raggiungerci/cle
Suggested Accommodations
The following accommodations are not affiliated with the conference.
- Hotel NH Santo Stefano ****, via Porta Palatina 19, Torino https://www.nh-hotels.it/hotel/nh-collection-torino-santo-stefano
- Hotel NH Collection Torino Piazza Carlina ****, piazza Carlo Emanuele II 15, Torino https://www.nh-collection.com/it/hotel/nh-collection-torino-piazza-carlina
- Hotel Chelsea ***, via XX Settembre 79/E, Torino https://www.hotelchelsea.it/
- Hotel Amadeus E Teatro ***, via Principe Amedeo 41 Bis, Torino http://www.hotelamadeustorino.com/
- Hotel Antica Dogana ***, via Corte d’Appello 4, Torino https://hotelanticadogana.it/it/camere.html
- Le Petit Hotel ***, via San Francesco d’Assisi 21, Torino https://www.lepetithotel.it/
- Hotel dei Pittori ***, corso Regina Margherita, 57, Torino https://www.hoteldeipittori.it/hotel/
- Hotel Alpi Resort ***, Via A. Bonafous 5, Torino http://hotelalpiresort.it/
- Albergo San Giors **, via Borgo Dora 3/A, Torino https://www.sangiors.it/
- Combo, ostello, corso Regina Margherita, 128 Torino https://thisiscombo.com/it/location/combo-torino/
- Hotel San Maurizio *, corso San Maurizio 31, Torino https://albergosanmaurizio.it/
- Residenza Universitaria Olimpia, Lungodora Siena 104, Torino https://www.edisu.piemonte.it/it/servizi/abitare/residenze-universitarie/residenza-universitaria-olimpia
- Residenza Universitaria Cappel Verde, via Cappel Verde 4, Torino https://www.edisu.piemonte.it/it/servizi/abitare/residenze-universitarie/residenza-universitaria-cappel-verde
Non-soci – Non-members
L’iscrizione al convegno annuale 2023 per coloro che non sono soci dell’Associazione, o che non hanno rinnovato l’iscrizione per il 2023, ha un costo di 40 euro che si può saldare utilizzando PayPal. L’iscrizione deve effettuarsi entro il 25 maggio. The registration fee for non-members of the Association (or that have not renewed their yearly membership yet) is Euro 40. (There is time to pay for the 2022 membership until the 25th of May). The non-members are kindly requested to register here:PhD and Postodoctoral students/fellows
See Junior ComPoler section
Dottorand*, borsist* e assegnist* di ricerca saranno esentati dal pagamento della quota di iscrizione al Convegno. Sarà comunque necessario registrarsi per segnalare la propria partecipazione entro il 25 maggio.
Doctoral students and postdoctoral fellows are exempt from payment of the registration fee of the Conference. Registration will still be required to notify your participation at the Conference until the 25th of May.Soci – Members
I soci in regola con l’iscrizione 2023 possono registrarsi al convegno cliccando sul seguente pulsante e inserendo le proprie credenziali MyComPol entro il 25 maggio. The regular members are kindly requested to register here until the 25th of May:Cena sociale (social dinner) – Registration required (all participants)
Thursday 8 June
Shelley Boulianne (Université Catholique de Lille)
Shelley Boulianne is a Professor of Digital Political Communication in the European School of Political and Social Sciences (ESPOL) at the Université Catholique de Lille in France. She earned her Ph.D. in sociology from the University of Wisconsin-Madison in December 2007. She worked at MacEwan University (Canada) from 2009 to 2022. Her research examines the global dynamics of digital media use for citizens’ engagement in civic and political life. She has published a series of meta-analysis papers about this topic. In addition, she has conducted surveys in the United States, the United Kingdom, France, and Canada over three periods of time (2019, 2021, 2023). She is working on a series of papers to understand how the pandemic has changed patterns of social media use and online political participation in these four countries.
“Social Media Platforms for Politics”
Citizens have increasingly diversified their use of social media platforms raising questions about which platforms are adopted and for what purposes. We consider the relationship between users’ political dispositions (political interest, political ideology) and uses of seven social media platforms. I gathered survey data from four countries (Canada, France, the US, and UK) gathered in 2019 and 2021 (n=12,302) with a focus on Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Reddit, Snapchat, and WhatsApp. Political dispositions predict adoption and political uses of all platforms, but Reddit, Snapchat, and WhatsApp are distinctive. I explain these findings in terms of the distinct network features compared to other platforms, which attract politically interested users to the platform. Once users are exposed to political information on these platforms, they are more likely to post political information to the platform, particularly right-wing users and especially on Reddit. The large sample size helps to document a funnel process where large numbers adopt a platform, fewer see political content, and even fewer post content; in this funnel process, ideological differences become larger. The findings have implications for the formation of homogeneous communities and the splintering of the public sphere across different platforms.
Friday 9 June
Ulrike Klinger (European University Viadrina – Frankfurt)
Ulrike Klinger is Professor for Digital Democracy at the European New School for Digital Studies at European University Viadrina in Frankfurt (Oder) and Associated Researcher at the Weizenbaum Institute for the Networked Society in Berlin. She obtained her PhD at Goethe University Frankfurt am Main (Best Dissertation Award by the German Political Science Association DVPW in 2012). She was a Postdoc researcher at the University of Zurich (CH), an Assistant Professor for Digital Communication at Freie Universität Berlin and visiting scholar at the University of California Santa Barbara. Her research focuses on political communication, the transformation of digital publics, and the role of technologies in democratic societies.
“Platforms, Power, and Politics: From Algorithms to the Age of AI”
Political communication has been deeply impacted by the rise of algorithmically curated media environments for years. In the past months, however, we have caught a glimpse of how artificial intelligence may challenge many of the things we know (or think we know) so far about automation, communication, and digital public spheres. This keynote will highlight some current trends and developments relating to power relations, algorithms, and AI, and suggest that we may have the wrong nightmares about the age of AI.
Beyond digital political communication: platforms, algorithm and automation
Convegno dell’Associazione Italiana di Comunicazione Politica (AssoComPol)
Torino, 8-10 Giugno 2023
Dipartimento di Culture, Politica e Società | Università di Torino
La comunicazione politica attraversa una fase di profonda trasformazione. La digitalizzazione degli ambienti comunicativi può dirsi ormai compiuta e il nuovo paradigma porta con sé nuove sfide. La piattaformizzazione della società e del web attraverso i suoi elementi costitutivi – dati, algoritmi, automazioni e interfacce (Van Dijk et al., 2018) – ha toccato il valore pubblico della comunicazione e dell’informazione.
La datificazione investe diversi campi della società e incide sempre più sia sulla produzione che sulla comunicazione delle politiche pubbliche, modificando il rapporto tra gli attori e i processi. Il parallelo sviluppo delle tecnologie informatiche ha consentito l’applicazione di nuove metodologie analitiche per l’investigazione dei fenomeni sociali attraverso il monitoraggio di comportamenti e azioni che altrimenti sarebbe stato difficile rilevare (Theocharis & Jungherr, 2020). Spesso, però, i dati prodotti da cittadini/utenti e dalle loro interazioni, non sono facilmente e/o completamente accessibili soprattutto a causa della convergenza tra la logica proprietaria delle piattaforme e la tutela della privacy, che, insieme, hanno portato ulteriori restrizioni all’accesso anche per le istituzioni accademiche (Persily & Tucker, 2020).
Se i dati sono ciò che alimenta le piattaforme, gli algoritmi sono ciò che ne consente e regola il funzionamento. Nel campo della comunicazione, gli algoritmi rappresentano la manifestazione e gli esiti della media logic e di come questa viene percepita e interpretata dai soggetti che contribuiscono allo sviluppo e alla messa in opera degli algoritmi (Klinger & Svensson, 2018). In questo contesto, lo sviluppo di tecnologie generative sempre più avanzate come Chat GPT pone interrogativi, sia da un punto di vista etico, sia rispetto agli usi delle piattaforme in relazione alle tecnologie di intelligenza artificiale.
L’azione degli algoritmi ha da sempre suscitato l’attenzione della ricerca sociale sui rischi e sulle possibili conseguenze, come ad esempio la polarizzazione e la radicalizzazione del dibattito pubblico. Attualmente, però, concetti di successo come echo chambers (Sunstein, 2002) e filter bubble (Pariser, 2011) sembrano essere sempre meno adeguati alla spiegazione della complessità dell’interconnessione tra piattaforme e utenti. I processi di polarizzazione, infatti, appaiono maggiormente legati alla eterogeneità delle opinioni incontrate sulle piattaforme piuttosto che all’azione di camere dell’eco (Tucker et al., 2018). Inoltre, l’azione delle piattaforme sembra ampliare il range di fonti informative a cui i cittadini/utenti sono esposti (Barberá, 2020) contrariamente a “rinchiuderli” in bolle informative. Alla luce di queste considerazioni, il successo di Tik Tok, basato sulla logica algoritmica di selezione dei “Per te” (Newman, 2022) pone nuovi e ulteriori interrogativi per i principali attori della comunicazione politica.
Collegate alle dinamiche di polarizzazione sono anche le manifestazioni di intolleranza, odio e inciviltà (Mason, 2018) che ripropongono e amplificano disuguaglianze strutturali e bias di genere, religiosi, etnici, ecc. Questi processi appaiono sempre più presenti nel dibattito pubblico online, soprattutto in corrispondenza di specifici eventi politici e policy controverse (Theocharis et al., 2022). In questo caso il ruolo principale delle piattaforme sembra essere quello di amplificarne la visibilità, ma anche le possibilità di rilevazione e analisi grazie all’utilizzo di metodi computazionali (Theocharis & Jungherr, 2020).
Anche la diffusione di mis/dis-informazione è spesso collegata all’uso delle piattaforme, per quanto, tra le cause principali vi è il modo in cui questa viene “confezionata” (Vosoughi & Aral, 2018) oltre che il supporto di campagne coordinate online (Keller et al., 2019). La capacità di influenzare attitudini e comportamenti, inoltre, dipende soprattutto dall’allineamento a convinzioni politiche, morali, etc. preesistenti (Freelon & Wells, 2020) e dal grado di partisanship (Druckman et al., 2021). All’interno dell’ecosistema ibrido non risultano immuni da questi processi neanche i media tradizionali, spesso costretti a rincorrere un flusso informativo sempre più veloce e difficilmente verificabile.
Il processo di piattaformizzazione della comunicazione ha inciso anche sulla produzione informativa e sulla professione giornalistica. La predominanza delle piattaforme, infatti, ha modificato le modalità attraverso le quali gli utenti ricevono l’informazione (Nielsen & Fletcher, 2020). Le notizie condivise sulle piattaforme social, però, sono ritenute generalmente meno credibili, andando a incidere a lungo termine sulla fiducia nei media (Karlsen & Aalberg, 2021). Inoltre, i processi di adattamento dell’informazione alle logiche algoritmiche hanno un ruolo rilevante nella crescente news avoidance (Skovsgaard & Andersen, 2019) e stanno modificando sempre più il newsmaking e l’editoria, anche in relazione ai media tradizionali nel tentativo di rimanere competitivi (Newman, 2023).
Infine, tutti questi processi si svolgono in uno scenario radicalmente modificato da eventi drammatici quali la pandemia e la guerra in Ucraina. Le portata di tali eventi, da un lato ha accelerato enormemente la digitalizzazione dell’ecosistema informativo (Newman, 2022), dall’altro ha offerto la possibilità ad attori outsider e nuovi canali informativi di competere con le élite tradizionali mettendo ulteriormente in discussione ruoli e rapporti di potere (Van Aelst & Blumler, 2022).
A partire da questo framework la call for papers ricerca contributi che indaghino l’impatto dei processi di piattaformizzazione sui campi della comunicazione politica, del giornalismo e di tutte le altre forme di comunicazione. Sono ritenute d’interesse indagini che abbiano ad oggetto fenomeni e forme comunicative native digitali, ma anche quelle tradizionali con relative modalità di adattamento ai nuovi ambienti digitali piattaformizzati. Sono benvenuti paper di analisi teorica ed empirica, con disegni di ricerca e metodologie qualitative, quantitative e mixed methods.
Sono temi significativi, benché non di interesse esclusivo:
- i cambiamenti intervenuti e i nuovi scenari della comunicazione nel sempre più stretto e complesso rapporto tra comunicazione politica e piattaforme;
- strategie di comunicazione politica e di governo, campagne elettorali e voto in contesti nazionali e internazionali;
- il ruolo dei dati, delle piattaforme, degli algoritmi e delle automazioni (IA, bot, ecc.) nei processi di comunicazione politica e di informazione giornalistica da parte di attori istituzionali ed extraistituzionali;
- le policy di accesso ai dati a fini di ricerca, di campagna elettorale, di profilazione del messaggio comunicativo; la trasparenza delle piattaforme e le relative tensioni con il paradigma della privacy;
- le tendenze emerse negli stili di comunicazione di leadership e partiti in un ecosistema comunicativo ibrido e piattaformizzato;
- l’infrastrutturazione tecnologica della partecipazione politica (partiti digitali, reti, influencer, meme, ugc);
- l’emergere di nuovi repertori di comunicazione politica extra-istituzionale legati a proteste, movimenti sociali e attori della società civile;
- le trasformazioni e la controversialità del dibattito pubblico con riferimento ai processi di polarizzazione ideologica e affettiva, inciviltà e alle forme di discriminazione online e offline;
- le trasformazioni e le crisi del giornalismo contemporaneo, con particolare attenzione alla crescita del fenomeno di news avoidance;
- tecniche di (computational) propaganda e mis/dis-informazione negli scenari di conflitto e trasformazioni delle coperture giornalistiche nei contesti di guerra
- proposte metodologiche ed elaborazioni teoriche per affrontare le trasformazioni della comunicazione politica generatesi nell’intersezione tra uso delle piattaforme e datificazione della comunicazione.
Le proposte di paper devono includere: nome, affiliazione e indirizzo email, un titolo e un extended abstract con referenze bibliografiche (600/800 parole bibliografia esclusa). I e le proponenti dovranno anche indicare esplicitamente se richiedono che il paper venga preso in considerazione, dopo il convegno, per la pubblicazione sulla rivista “Comunicazione Politica”. A parità di valutazione da parte dei referee, gli autori e le autrici che hanno indicato questa opzione avranno priorità nella selezione per il convegno.
Informazioni utili su come scrivere un abstract per i convegni di AssoComPol sono disponibili nella sezione “Abstract Instructions”
- Le proposte di paper devono includere: Titolo, Nome degli autori/autrici, Affiliazione con email, extended abstract di 600/800 parole esclusa bibliografia, bibliografia, 3 parole-chiave.
- Termine per l’invio delle proposte: 8 aprile all’indirizzo: call-for-abstracts-convegno-2023
- Notificazione di accettazione: 27 aprile
- I paper completi dovranno essere inviati entro il 1 giugno nella paper room del convegno (accessibile previo login)
Comitato scientifico: Sara Bentivegna, Cristopher Cepernich, Marco Mazzoni, Gianpietro Mazzoleni, Marinella Belluati
Organizzatori locali: Marinella Belluati, Cecilia Biancalana, Giuliano Bobba, Cristopher Cepernich, Liziane Soares Guazina, Daria Loreti, Antonio Martella, Moreno Mancosu, Franca Roncarolo, Antonella Seddone, Giuseppe Tipaldo, Federico Vegetti.
Segreteria: Melissa Mongiardo, Antonio Martella, Cesar Crisosto, Celeste Rita Satta
Beyond digital political communication: platforms, algorithm and automation
Conference of the Italian Association of Political Communication (AssoComPol)
Torino, 8-10 June 2023
Department of Cultures, Politics and Society – University of Torino
Political communication is going through a phase of deep transformation. Communicative environments have reached full digitalization, and this new paradigm brings new challenges. The platformization of society and the web through its constitutive elements – data, algorithms, automations, and interfaces (Van Dijk et al., 2018) – has affected the public value of communication and information.
Datafication affects different areas of society, and it is becoming increasingly relevant for both the production and communication of public policies. It changes the relationship between actors and processes. The development of information technologies has enabled the application of new analytical methodologies for investigating social phenomena by monitoring behaviours that would otherwise be difficult to detect (Theocharis & Jungherr, 2020). However, data produced by citizens/users and their interactions are not easily and/or fully accessible, mainly due to the convergence of proprietary platform logic and privacy protection. Access to these data have become increasingly difficult, even for academic institutions (Persily & Tucker, 2020).
While data fuel platforms, algorithms allow and rule their functioning. From a communication point of view, algorithms represent the manifestations and outcomes of media logic and how subjects perceive and interpret the latter, contributing to the development and deployment of algorithms (Klinger & Svensson, 2018). In this context, the development of increasingly advanced generative technologies such as Chat GPT raises questions from an ethical perspective and regarding the uses of platforms in relation to AI technologies as well.
Algorithms have consistently raised the attention of social research on risks and possible consequences, such as the polarization and radicalization of public debate. However, successful concepts such as echo chambers (Sunstein, 2002) and filter bubbles (Pariser, 2011) seem fewer adequate to explain the complexity of the relationship between platforms and users. Indeed, polarization dynamics appear to be more related to the heterogeneity of opinions encountered on platforms than to the action of echo chambers (Tucker et al., 2018). Moreover, platforms driven by algorithms seem to widen the range of information sources to which citizens/users are exposed (Barberá, 2020) instead of “locking them up” in self-referential bubbles. Against this background, the success of Tik Tok, based on the algorithmic logic of #foryou selection (Newman, 2022), raises new and additional questions for main actors in political communication.
Linked to polarization dynamics are also expressions of intolerance, hate, and incivility (Mason, 2018) that reinforce dimensions such as structural inequalities and biases based on gender, religion, ethnicity. These processes appear increasingly present in online public debate, especially during specific political events and controversial policies (Theocharis et al., 2022). In this case, the prominent role of platforms contributes to amplifying their visibility, but also the possibilities for detection and analysis through the use of computational methods (Theocharis & Jungherr, 2020).
The spread of mis/disinformation is also often linked to the centrality assumed by platforms although, among its main causes is the way this is “packaged” (Vosoughi & Aral, 2018) beyond the support of coordinated online campaigns (Keller et al., 2019). Moreover, the ability to influence attitudes and behaviors depends primarily on alignment with pre-existing political, moral, beliefs (Freelon & Wells, 2020) and the citizens’/users’ level of partisanship (Druckman et al., 2021). Within the hybrid media ecosystem, even legacy media are not immune to these processes, considering that they are often forced to chase an increasingly faster flow of information that is difficult to verify.
Platformization of communication has also affected information production and the journalistic profession. The dominance of platforms, in fact, has changed the ways through which users find information (Nielsen & Fletcher, 2020). However, news shared on social media are generally considered less credible, affecting trust in the media in the long run (Karlsen & Aalberg, 2021). Furthermore, the processes of adapting information to algorithmic logic play a relevant role in growing news avoidance (Skovsgaard & Andersen, 2019) and are increasingly changing newsmaking and publishing, including legacy media trying to remain competitive (Newman, 2023).
Finally, all these processes take place in a scenario that has radically changed due to recent dramatic events such as the Covid-19 pandemic and the war in Ukraine. The scale of these events, on the one hand, has accelerated the digitization of the information ecosystem (Newman, 2022). On the other hand, it has provided the opportunity for outsider actors and new information channels to compete with traditional elites by further challenging roles and power relations (Van Aelst & Blumler, 2022).
Starting from this framework, we encourage the submission of papers investigating the impact of platformization processes on the fields of political communication, journalism, and all other forms of communication. Research that focuses on digital native phenomena and forms of communication, but also on traditional ones and their adaptation to the new platformed environments, are welcome. We are interested in both theoretical essays and empirical studies, and we welcome different methodological approaches and research designs (quantitative, qualitative, and mixed-methods). Issues of interest include (but are not limited to):
- new communication scenarios in the increasingly close and complex relationship between political communication and platforms;
- political and government communication strategies, election campaigns, and voting in national and international contexts;
- the role of data, platforms, algorithms, and automation (AI, bots, etc.) in the processes of political communication and news reporting by institutional and non-institutional actors;
- data access policies for purposes of research, campaigning, and profiling of the communication message; transparency of platforms and related tensions with the privacy paradigm;
- the trends that have emerged in the communication styles of leaders and parties in a hybrid and platformized communication ecosystem;
- the technological infrastructure of political participation (digital parties, networks, influencers, memes, UGC);
- new repertoires of extra-institutional political communication related to protests, social movements, and civil society actors;
- the transformations and controversies of public debate concerning processes of ideological and affective polarization, incivility, and online and offline forms of discrimination;
- changes in contemporary journalism, with a particular focus on the growth of the phenomenon of news avoidance;
- techniques of (computational) propaganda and mis/dis-information in conflict scenarios and transformations of news coverage in war contexts;
- methodological proposals and theoretical elaborations to approach the transformations of political communication generated in the intersection of platform use and communication datafication.
Paper proposals should include name, affiliation and email address, a title, an extended abstract (600/800 words excluding references), and bibliographical references. Authors should also explicitly indicate whether they request the paper to be considered for publication (after the conference) in “Comunicazione Politica”, the flagship journal of the Italian Association of Political Communication. In the case of ex equo in the evaluations provided by referees, priority will be given to authors who have expressed interest for publication on Comunicazione Politica.
Useful information on how to write an abstract for AssoComPol conferences can be found in the section “Abstract instructions”
- Paper proposals must include: Title, Name of authors, Affiliation with email, extended abstract of 600/800 words excluding bibliography, 3 keywords, and bibliograhpical references.
- Deadline for submission of proposals: April 8 to call-for-abstracts-convegno-2023
- Notification of acceptance: April 27
- Full papers must be submitted by June 1 in the conference paper room (accessible by login)
Scientific Committee: Sara Bentivegna, Cristopher Cepernich, Marco Mazzoni, Gianpietro Mazzoleni, Marinella Belluati.
Local organizers: Marinella Belluati, Cecilia Biancalana, Giuliano Bobba, Cristopher Cepernich, Liziane Soares Guazina, Daria Loreti, Antonio Martella, Moreno Mancosu, Franca Roncarolo, Antonella Seddone, Giuseppe Tipaldo, Federico Vegetti.
Secretary: Melissa Mongiardo, Antonio Martella, Cesar Crisosto, Celeste Satta.
Abstract Instructions
Read the Call for abstracts accurately. In particular, pay attention to the word limit (600/800 words) and take note of the abstract submission deadline (April 8, 2023): you have to respect these key requirements.
>Abstracts submission form<
Note: only the first author will be notified of the successful submission of the abstract.
1. Indications
You have few lines to convince the conference committee that your work is interesting, that it makes a fresh contribution to scholarship, and that your argument stands up. In order to fulfil this objective, organise your abstract in the following section:
- What the problem is and why people should care: Introduce the context of your study, including the particular issue or question your study responds to. Use this section to set up the context of your study and demonstrate that your question or issue is interesting and worth answering.
- How do you assess the problem: Indicate the purpose and objective of your research, and eventually the hypotheses that you have tested.
- Which method do you follow: Outline your project, explain the theoretical or practical techniques you employed, describe the data you used (e.g. study population, study period, data collection process) and the methods of analysis followed in order to answer the questions you have outlined in the previous section. If your paper is an argument, remember to establish the steps you go through to get to the final point.
- What are your results: present as clearly and in as much detail as possible the findings / outcome of your study. Please summarize any specific results.
- How does your work affect the discipline (and why people should listen to you): explain the significance of your findings / outcomes, discuss briefly the future implications of the results. In this section you need to convince the reader that your research is significant and that you deserve the time to present it.
Pay attention to include all this information by respecting the word limits! Ignoring the word limit makes it look as if you don’t have any respect for the conference organisers and the guidelines they have set, and that’s not a good impression to make. At the same time, use the all the words allowed! Do not write an abstract much shorter than what you can: it won’t stand up well against other abstracts that are using all the words at their disposal to make a convincing argument.
2. The proposal’s Must Haves
An abstract proposal consists of:
- Title
- Author list (please indicate the affiliation and the institutional mail address of each author)
- The abstract text (600/800 words)
- Bibliographical references
- 3 keywords
3. The title: be short, be informative!
A good abstract title is short, specific, representative and informative. The title should summarize your abstract without going into excessive details. Describe the topic clearly, including, for example, the country and issue of the research.
A good title helps the reviewers categorize your abstract, and if accepted, it may help conference delegates find your session.
4. Ongoing research? Submit or not submit, that is the question
Abstracts are intended to present scientific studies, research, programs, policies, etc. highlighting both the methods or description and results or recommendations. If you are describing a study that is still in the planning stage, it would not be suitable for an abstract submission, unless the method that you will use is, for instance, of particular scientific interest. However, if your study is currently ongoing and you only have preliminary data, but it seems relevant or significant, please submit the abstract.
5. Last but not least: the selection procedure
All submitted abstracts will go through a blind peer-review process carried out by an international review committee. Each abstract will be reviewed by at least two reviewers. The Scientific Committee makes the final selection of abstracts to be included in the conference program.
>Abstracts submission form<
Award for “Best paper by a junior researcher” at the AssoComPol conference
The award for “Best Paper by Junior Researcher” is given to the best paper presented at the Italian Political Communication Association Annual Convention (by members and non-members).
Committee
The judging committee will consist of three scholars relevant to the field appointed by the association’s Board of Directors. The committee will make comments to direct the construction of the paper and, in the case of meritorious contributions, may send it to the attention of the journal ComPol.
Criteria for application:
- Original paper accepted and presented at the annual conference of the Association;
- Author or co-author must be a junior researcher (Ph.D. student or up to 6 years post-doctoral).
Application must be received within two months after the end of the conference at the association’s e-mail address (segreteria[at]compol[dot]it) and must contain:
- A title page with Title, abstract, 5 keywords, last name, first name, affiliation of author*, link to institutional profile or doctoral thesis (if already discussed);
- Anonymized paper (max 7000 words including bibliography);
- Url to institutional profile or doctoral dissertation.
Prize
The prize will be awarded on the days of the conference in the year following the paper presentation. The prize consists of:
- A plaque “Best paper by junior researcher” year XXXX
- One-year membership in the Italian Political Communication Association
- Bonus books from il Mulino worth 200 euros.
The winner will be announced on the Association’s website www.compol.it and its social media accounts.
Fondo Junior ComPoler
Per il convegno #ComPol23 di Torino (8-10 giugno), dottorand*, borsist* e assegnist* di ricerca saranno esentati dal pagamento della quota di iscrizione al Convegno. Sarà comunque necessario registrarsi per segnalare la propria partecipazione.
L’esenzione è resa possibile dalla sensibilità del curatore, prof. Gianpietro Mazzoleni, e delle autrici/autori del Manuale “Introduzione alla Comunicazione Politica” edito da il Mulino nel 2021, che hanno deciso di devolvere i proventi dei diritti d’autore del volume al supporto finanziario dei giovani sotto i 35 anni, anche non soci dell’Associazione Italiana di Comunicazione Politica, che si vogliono avvicinare o che sono nelle fasi iniziali dell’impegno e della ricerca nei vari campi della comunicazione politica.
English version
For the #ComPol23 conference in Turin (8-10 June), doctoral students and postdoctoral fellows are exempt from payment of the registration fee of the Conference. Registration will still be required to notify your participation at the Conference.
The exemption is made possible by the sensitivity of the editor, Prof. Gianpietro Mazzoleni, and the authors of the Handbook “Introduction to Political Communication” published by il Mulino in 2021, who have decided to donate the proceeds from the volume’s royalties to financial support for young people under 35 years old, including non-members of the Italian Political Communication Association, who want to approach or are in the initial stages of research in the various areas of political communication.
Complete list of the authors
Gianpietro Mazzoleni, Lorenzo Mosca, Augusto Valeriani, Sergio Splendore. Federico Boni, Franca Roncarolo, Giuliano Bobba, Marco Cacciotto, Cristopher Cepernich, Roberta Bracciale, Alice Mattoni, Andrea Ceron, Elena Pavan, Luigi Di Gregorio.
Presentazione del volume con G. Mazzoleni e C. Vaccari (ita)