Convegno AssoComPol 2024
The new European public sphere, the crises and challenges of "post-truth"
Catania | Università di Catania | 30 May - 1 June 2024
#ComPol24 News
20-05-2024. Registration for the social dinner are open. Please check “Iscrizione – Register” tab
08-05-2024. Paper room available. Upload deadline: May 22
07-05-2024. Conference programme online
07-05-2024. Keynote speech by Barbara Pfetsch announced
21-04-2024. Updated list of suggested accommodations (see tab “Luoghi del convegno”)
14-04-2024. Deadline to confirm attendance at the conference
06-06-2024. The conference will begin on Thursday, May 30th, at 1:30 PM and will conclude on Saturday, June 1st, at 1:00 PM.
06-04-2024. Abstract evaluation completed. Notification email about to be sent.
23-03-2024. Due to the high number of submissions, the outcome of the abstract proposal review will be sent via email in the first week of April.
12-03-2024. The call for abstract is closed.
Download the conference schedule
Thursday 30 May
13.30 – 15.00 Registration [Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali, Polo Didattico, via Gravina, 12 – Catania]
15.00 – 15.30 Institutional welcome and opening session
- Saluti del Rettore dell’Università degli Studi di Catania
- Saluti del Direttore del Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali
15.30 – 17.00 Sessions 1–2
S 1 – Giornalismi d’emergenza. L’informazione in crisi alla prova della fiducia [ita] [Aula a1]
Chair: Laura Iannelli, Università di Sassari
- “Explaining ‘polarized media trust’ among young and older adults” – S. Splendore (Università di Milano) D. Garusi (University of Vienna)
- “Come leggere il giornalismo nelle crisi (e dopo): una proposta tra teoria e ricerca” – R. Marini (Università per Stranieri di Perugia)
- “Comunicare il conflitto. La guerra russo-ucraina nella stampa e sui social media” – S. Gozzo (Università di Catania) S. Fragapane (Universitas Mercatorum)
- “La prossimità umanitaria. La guerra russo-ucraina nell’informazione televisiva locale” – S. Di Chio (Università di Bari) D. Morciano (Università di Bari) R. Scardigno (Università di Bari) P. Cicirelli (Università di Bari) F. D’Errico (Università di Bari)
- “The Pundit Paradox: Exploring the Mismatch between Supply and Demand in Italian Political Talk Show Guests” – F. Negri (Università di Milano Bicocca) G. Scaduto (Università di Milano Bicocca)
S 2 – Temi ed eventi della campagna elettorale. La politica nell’agenda dei media [Aula a2]
Chair: Paolo Mancini, Università di Perugia
- “Crisi, comunicazione e issue salience in Francia, Italia e Germania. Un’analisi esplorativa” – A. Zucaro (Università della Calabria) F. Raniolo (Università della Calabria)
- “Quando l’inciviltà attrae i media: il coverage giornalistico nelle campagne del 2018 e del 2022” – S. Bentivegna (Università di Roma La Sapienza) A. Stanziano (Università di Roma La Sapienza)
- “L’Europa in agenda: legacy e digital media alla prova della campagna elettorale 2024” – C. Ruggiero (Università di Roma La Sapienza) M. Bomba (Università di Roma La Sapienza) M. Maiorano (Università di Roma La Sapienza)
- “Religione, politica e social media. La presenza della Chiesa Cattolica su Facebook” – R. Marchetti (Università di Perugia) S. Pagiotti (Università di Perugia)
17.00 – 17.30 Coffee break
17.30 – 18.40 Round Table “La costruzione mediatica dell’Europa”. A che punto è l’Unione (quasi) 20 anni dopo. In dialogo con le idee di Carlo Marletti [Sala Conferenze]
Introduce e modera Franca Roncarolo (Università di Torino). Intervengono Marinella Belluati (Università di Torino), Rolando Marini (Università per Stranieri di Perugia), Gianpietro Mazzoleni (Università di Milano), Carlo Sorrentino (Università di Firenze)
In collaborazione con Osservatorio sulla Comunicazione Politica e Pubblica dell’Università di Torino
18.45 – 19.15 I libri dei soci [Sala Conferenze]
A cura di Maria Eugenia Parito (Università di Messina)
19.15 Visita guidata
Friday 31 May
09.00 – 10.30 Sessions 3–4
S 3 – The dynamics of political polarization [eng] [Aula a1]
Chair: Elena Pavan, Università di Trento
- “The fringe of the public sphere. Affective polarization and networking practices among Italian fringe beliefs Telegram channels” – G. Boccia Artieri (Università di Urbino) S. Brilli (Università di Urbino) E. Zurovac (Università di Urbino) V. Donato (Università di Urbino)
- “The Role of ‘News Finds Me’ Perception, Political Knowledge, and Ideological Extremism in Misinformation Sharing Practices” – A. Valeriani (Università di Bologna) G. Marino (Università di Urbino) L. Iannelli (Università di Sassari)
- “Unraveling the visual effect: Affective polarization and exposure to political information in old and new media” – D. Garzia (University of Lausanne) A. Paparo (Università di Firenze) F. Frederico Ferreira da Silva (University of Lausanne)
- “United we fight. Mapping the European governance of counter-disinformation” – F. Pilati (Università di Bologna) T. Venturini (University of Geneva) M. Giovanardi (European University Institute)
S 4 – Clima e sostenibilità ambientale nel discorso pubblico tra comunicazione politica e informazione [ita] [Aula a2]
Chair: Franca Roncarolo, Università di Torino
- “Fattori comunicativi e psicologici nella diffusione e prevenzione della disinformazione sul cambiamento climatico” – M. Bertolotti (Università Cattolica di Milano) V. Tomassini (Università Cattolica di Milano) P. Catellani (Università Cattolica di Milano)
- “Il framing della transizione energetica dei partiti italiani e spagnoli dal 2018 al 2024: ambiente, economia e nazione tra destra, sinistra e shock esterni” – F. Campolongo (Università della Calabria) V. Tarditi (Università della Calabria) G. Citroni (Università della Calabria) S. Guglielmelli (Università della Calabria)
- “La crisi climatica nel discorso pubblico del Presidente della Repubblica (1999-2024)” – F. Carbone (Università della Campania) D. Giannone (Università della Campania)
- “Television Coverage and Framing of Extreme Weather Events in Italy: The Case of the 2023 Emilia-Romagna Flood” – C. Biancalana (Università di Torino) S. Conte (Università di Pavia) R. Ladini (Università di Milano) G. Legnante (Università di Pavia) D. Loreti (Università di Torino)
10.45 – 11.45 Keynote Speech: “European Public Spheres under the influence of digital mediatization, politicization and global crises. Consequences for research in political communication” – Barbara Pfetsch, Freie Universität Berlin [eng] [Sala Conferenze].
Chair Rossana Sampugnaro (Università di Catania)
11.45 – 12.15 Coffee break
12.15 – 13.45 Sessions 5–6
S 5 – The tiktoktization of the public sphere [eng] [Aula a1]
Chair: Augusto Valeriani, Università di Bologna
- “Le affordances del potere. TikTok e la piattaformizzazione della sfera pubblica.” – G. Boccia Artieri (Università di Urbino) V. Donato (Università di Urbino)
- “TikTokization of the news: news media content production strategies in Portugal” – A. Martella (Università di Torino) P. Jerónimo (University of Beira Interior)
- “Beyond Trends: Analyzing Influence in Pro-Palestinian TikTok Discourse” – A. Colombo (Università di Milano) S. Conte, (Università di Pavia)
- “”I am an activist because I want a job’. Professionalisation in second-hand influencer activists on Instagram and TikTok” – C. Volpe (Università di Napoli)
S 6 – “The EU and beyond. Public Representations and Democratization Processes in the Era of Digital Communication” [eng] [Aula a2]
Chair: James L. Newell, Università di Urbino
- “Framing the Crisis. European Democracies in the Pandemic Communication of Angela Merkel and Victor Orbán” – F. Saccà (Università di Roma La Sapienza) L. Massidda (Università della Tuscia)
- “The Symbolic Influence of the European Union in Bosnia and Herzegovina: Examining Post-Conflict Societies through a Bourdieusian Lens” – R. Zupančič (University of Ljubljana)
- “Discursive Strategies of Chinese Propaganda in the Post-Truth Era: The European Union in China Daily’s Human Rights Discourse” – E. Graziani (Università di Roma La Sapienza) R. Pascal (Università di Macerata)
- “The Reproduction of Europeanism in Erdogan’s Turkey: The Case of May 2023 Elections” – H. Turgut (University Ondokuz Mayıs)
13.45 – 14.30 Lunch break (free)
14.30 – 16.00 Sessions 7–8
S 7 – La politica virale: celebrità e fandom al tempo dei meme [ita] [aula a1]
Chair: Gianpietro Mazzoleni, Università di Milano
- “Affect and its role in the formation of Italian political fandoms on social media” – G.D. Starita (Università di Bergamo) M. Mazzoni (Università di Perugia) R. Mincigrucci (Università di Perugia)
- “«Ce lo chiede l’Europa!»: i meme come strumenti di conoscenza e partecipazione politica” – R. Bracciale (Università di Pisa) J. Aglioti Colombini (Università di Pisa)
- “Che cosa è (e non è) un meme? 3 indicatori essenziali per la ricerca quantitativo-sperimentale” – P. Saccomanno (Università di Milano)
- “The hidden content of new political discourse: the ‘Taylor Swift ideology’” – S. Poli (Università di Catania) M. Varini (Università Cattolica di Milano)
S 8 – Computational propaganda e AI generativa. I nuovi paradigmi della comunicazione politica [ita] [Aula a2]
Chair: Moreno Mancosu, Università di Torino
- “Artificial Deception? The mitigating role of social media use and ‘tech-savvyness’ on perceived threats of Generative AI misinformation” – M. Barisione (Università di Milano) I. Rama (Università di Milano) F. Marolla (Università di Milano)
- “L’intelligenza artificiale e il suo contenuto politico. Il caso del conflitto russo-ucraino” – R. Sampugnaro (Università di Catania) S. Marino (Università di Catania)
- “Assessing Political Orientation in Italian Language Models: A Systematic Approach” – V. Condorelli (Università di Catania) F. Beluzzi (Università di Catania) G. Anselmi (Università di Catania)
- “De moderatione non disputandum est” – S.C. Santoriello (Università di Napoli)
16.00 – 16.30 Coffee break
16.30 – 18.00 Sessions 9–10
S 9 – Controversialità e polarizzazione. Le strategie comunicative della destra emergente [ita] [Aula a1]
Chair: Roberta Bracciale, Università di Pisa
- “The Brazilian Digital Battlefield: Investigating The Dynamics Of Political Information Campaigns In Post-Bolsonaro Era” – G. Marino (Università di Urbino) B.A. Paroni (Università di Urbino) F. Giglietto (Università di Urbino)
- “«Io sono Giorgia». Stili di una leadership femminile e questioni di genere in un ecosistema comunicativo ibrido” – F. Saccà (Università di Roma La Sapienza) L. Massidda (Università della Tuscia)
- “Thou shall not be queer. The micro-foundations of anti-gender rhetoric” – E. Pavan (Università di Trento) A. Perego (Università di Trento) M. Scianna (Università di Trento)
- “L’’ossessione’ per il genere della destra radicale italiana. La campagna elettorale del 2022 di Salvini e Meloni tra trasformazioni, strumentalizzazione e polarizzazioni” – A. Tramontana (Università di Messina) M. Meo (Università di Messina)
S 10 – Partecipazione politica, attivazione giovanile e attivismo come argine all’astensionismo elettorale [ita] [Aula a2]
Chair: Domenico Fruncillo, Università di Salerno
- “Il teatro della guerra. Il tragico, i giovani e la comunicazione politica” – F. Boni (Università di Milano)
- “Elezioni europee 2024 – Use your vote. L’engagement dei gruppi informali nella nuova sfera pubblica europea” – M. Belluati (Università di Torino) M. Bruno (Università di Roma La Sapienza) S. Pane (Università di Roma La Sapienza)
- “La sfida comunicativa delle elezioni europee 2024. Giovani e partecipazione transnazionale” – E. Parito (Università di Messina) L. D’Ambrosi (Università di Roma La Sapienza) L. Raffini (Università di Genova) F. Pasciuto (Università di Messina)
- “Anchoring the repertoires of contention and communication in the digital age through ‘Infrastructural Activism’: insights from the anti-corruption arenas” – A. Fubini (Università di Bologna)
18.15 – 20.00 Assemblea delle Socie e dei Soci [Aula a1]
21.00 Social dinner [Please register in the ‘Iscrizione – Register’ section]
Saturday 1 June
09.30 – 11.00 Sessions 11–12
S 11 – Tecniche di propaganda ingegnerizzata: disinformazione e sorveglianza nelle piattaforme [ita] [Aula a1]
Chair: Rosanna De Rosa, Università di Napoli
- “Verso le elezioni europee: Telegram e Whatsapp le nuove piattaforme social tra propaganda e disinformazione” – V. Fiscella (Università di Catania) F. Montemagno (Università di Catania)
- “Social Mechanisms of Misinformation Perception: A Cross-country Survey Experiment” – A. Szekely (Collegio Carlo Alberto di Torino) F. Torregiani (Università di Milano)
- “What kind of public discourse on digital surveillance? A look at the imaginary on GAFAM in Italian Twitter” – G. Anselmi (Università di Catania) A. Caliandro (Università di Pavia) C. Cantale (Università di Catania)
- “Opposite universes. A focus on the ideological polarisation of the Italian electorate” – M. Mongiardo (Università della Tuscia) M. Palmieri (Università di Roma La Sapienza)
S 12 – L’agenda politica transnazionale di partiti e movimenti nel clima delle elezioni Europee [ita] [Aula a2]
Chair: Rita Marchetti, Università di Perugia
- “Le proteste degli agricoltori in Italia: una cartografia” – M. Dentico (Università di Roma La Sapienza) M. Gerli (Università per Stranieri di Perugia) R. Marini (Università per Stranieri di Perugia)
- “Cognitive Processing and Protest Legitimacy: An Experimental Study on Environmental and Farmers’ Protests” – C. Biancalana (Università di Torino) M. Mancosu (Università di Torino)
- “Rombo di trattori. Un’indagine esplorativa fra voci e narrative delle proteste anti-UE” – S. Monaci (Politecnico di Torino) G. Tipaldo (Politecnico di Torino – Quaerys) F. Bruno (Quaerys) S. Persico (Politecnico di Torino)
- “Party organization and policy agenda: a new multi-dimensional approach” – L. De Santis (Università di Pisa)
11.00 – 11.30 Coffee break
11.30 – 12.45 Round Table “I climi d’opinione dell’Italia al voto per le Europee 2024” [ita] [Sala Conferenze]
Intervengono Riccardo Benetti (SWG), Domenico Giordano (Arcadia), Andrea Scavo (Ipsos)
Chair: Francesca Montemagno, Università di Catania
13.00 Closing
Comitato scientifico: Cristopher Cepernich, Marco Mazzoni, Rolando Marini, Antonio Martella, Gianpietro Mazzoleni, Melissa Mongiardo, Mariaeugenia Parito, Rossana Sampugnaro, Hans-Jörg Trenz, Douglas Ponton.
Organizzatori locali: Rossana Sampugnaro, Francesca Montemagno, Mariaeugenia Parito, Martina Faia, Patrizia Santoro.
Segreteria: Melissa Mongiardo, Antonio Martella, Celeste Satta, Cesar Crisosto.
Università degli Studi di Catania, Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali,
Polo didattico, Via Gravina, 12, 95131 Catania CT
Suggested Accommodation
Prices agreed upon indication ComPol Conference (Convegno ComPol).
San Placido Inn Piazza San Placido, 3 Mobile: (+39) 3357182036 | Single room – Euro 60 Double room – Euro 80 |
Favola Mediterranea Via Vittorio Emanuele II, 8 Tel: (+39) 0957461141 | Single room – Euro 55 Double room – Euro 65 Triple room – Euro 80 |
Sciara Larmisi Piazza Cutelli, 3 Mobile: (+39) 3406241529 | Double room for single use – Euro 65 Double room – Euro 75 Triple room – Euro 85 |
La Collegiata – Guest House Via Etnea 23 Tel: (+39)095 315256 | Single Standard Euro 70 Single Comfort Euro 80 Double Standard Euro 80 Double Comfort Euro 90 |
Hotel Centrum *** Via Monsignor di Ventimiglia 37 Tel: (+39)095327946 | Double room single use – Euro 95 Double room – Euro 125 |
Una Hotel **** Via Etnea 218 Tel: (+39)0952505020 | Single and double room – Euro 126 (direct booking on the website using the code: UNAUNICT ) or 15% discount on the price for the season |
Non-soci – Non-members
L’iscrizione al convegno annuale 2024 per coloro che non sono soci/e dell’Associazione, o che non hanno rinnovato l’iscrizione per il 2024, ha un costo di 40 euro che si può saldare utilizzando PayPal. L’iscrizione deve effettuarsi entro il 15 maggio.
The registration fee for non-members of the Association (or that have not renewed their yearly membership yet) is Euro 40. (There is time to pay for the 2022 membership until the 15th of May). The non-members are kindly requested to register here:
PhD and Postodoctoral students/fellows
See Junior ComPoler section
Dottorand*, borsist* e assegnist* di ricerca saranno esentati dal pagamento della quota di iscrizione al Convegno. Sarà comunque necessario registrarsi per segnalare la propria partecipazione entro il 15 maggio.
Doctoral students and postdoctoral fellows are exempt from payment of the registration fee of the Conference. Registration will still be required to notify your participation at the Conference until the 15th of May.
Soci – Members
I soci in regola con l’iscrizione 2024 possono registrarsi al convegno cliccando sul seguente pulsante e inserendo le proprie credenziali MyComPol entro il 15 maggio.
The regular members are kindly requested to register here until the 15th of May:
Social Dinner
The Social Dinner will be held on Friday, May 31, around 8:00 PM. The location and cost of the dinner will be announced at the time of registration for the Conference.
If you have any dietary requirements, please indicate this in the ‘comments’ section of the form.
Friday 31 May
Barbara Pfetsch (Freie Universität Berlin)
Barbara Pfetsch is Professor of Communication Studies, Communication Theory and Media Effects at the Institute for Media and Communication Studies Department of Political and Social Science of the Freie Universität Berlin.
She is Principal Investigator and Managing Director of the Weizenbaum Institute for the Networked Society – The German Internet Institute of the same university.
Prof. Pfetsch has been invited scholar and visiting professor in several prestigious scientific institutions, like the Hebrew University Jerusalem (2012-13), Stanford University, Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences (2006-07), Harvard University, Minda de Gunzburg Center for European Studies (1-6/1997), Harvard University, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy.
She is a life-long and active member – and Fellow since 2017 – of the International Communication Association (ICA).
She is author and co-author of several influential publications in the field of political communication: (a selection)
- Pfetsch, B., Maier, D., Stoltenberg, D., Waldherr A., Kligler-Vilenchik, N., & De Vries-Kedem, M. (2021). Topographies of Local Public Spheres on Social Media: The Scope of Issues and Interactions. International Journal of Communication, 15, 3645-3670.
- Waldherr, A., Klinger, U., & Pfetsch, B. (2021). Spaces, Places, and Geographies of Public Spheres: Exploring Dimensions of the Spatial Turn. Media and Communication, 9(3), 1-4. doi: 10.17645/mac.v9i3.
- Trenz, H.-J., Heft, A., Vaughan, M., & Pfetsch, B. (2021). Resilience of Public Spheres in a Global Health Crisis. Javnost – The Public, 28(2), 111-128. doi: 10.1080/13183222.2021.1919385
- Pfetsch, B. (Ed.) (2014). Political Communication Cultures in Europe Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. Palgrave Macmillan.
- Esser, F., & Pfetsch, B. (Eds.). (2004). Comparing Political Communication: Theories, Cases, and Challenges. Cambridge University Press.
“European Public Spheres under the influence of digital mediatization, politicization and global crises – consequences for research in political communication”
In my keynote I shall discuss the disruptive nature and the conditions of Europeanization of national public spheres in the EU and its consequences for politics and research. I shall argue that the Europeanization of political public spheres is a process dependent on political and media infrastructures. Two central developments have led to a gradual increase in the Europeanization of national public spheres over time: On the one hand, political and economic crises within Europe and global threats foster politicization and consequently increased visibility of European issues in national media. At the same time, they foster political controversy and threaten EU democracy. On the other hand, social media and digital platforms have created novel communication infrastructures for public communication across Europe and the possibility of transnational networking. Despite increasing politicization and digital networking opportunities, the European public sphere does not (yet) function as a democratic arena, but rather as a communication space for mutual observation and political contention within and across different national contexts. These developments provoke new approaches of studying political communication in the European framework.
La nuova sfera pubblica europea, le crisi e le sfide della “post-verità”
Convegno dell’Associazione Italiana di Comunicazione Politica (AssoComPol)
Catania, 30 Maggio-1 Giugno 2024
Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali (DSPS) | Università di Catania
Uno degli aspetti salienti nella recente trasformazione delle dinamiche di opinione pubblica può essere considerato il processo d’integrazione tra gli spazi comunicativi nazionali e quello europeo, che insieme si proiettano sempre di più verso uno scenario di difficili interdipendenze globali. Mentre tale tendenza integrativa si realizzava, divenendo essa stessa tema di dibatto e di controversia, l’arena europea ha dovuto confrontarsi con nuove sfide, prevalentemente derivanti da una successione di crisi globali (economica, migratoria, pandemica, bellica). Queste sfide, oltre a generare instabilità geopolitica ed economica, hanno evidenziato un ulteriore e più profondo impatto delle trasformazioni del contesto comunicativo, quali la digitalizzazione, la piattaformizzazione, la polarizzazione e l’insieme dei fenomeni raccolti entro l’incerto e dibattuto concetto di post-verità.
Le fasi di crisi hanno evidenziato il progressivo spostamento verso lo scenario europeo di molti temi prima presenti nelle sfere nazionali di dibattito e di policy-making. Ciò ha reso tale processo di europeizzazione un oggetto di persistente attenzione nei flussi della comunicazione politica, conferendo alla stessa integrazione un assetto di politicizzazione polarizzata.
Per la crescente rilevanza dell’Unione e per la maggiore prominenza delle issues di livello europeo nei sistemi politico-mediali nazionali, si può ipotizzare che sia terminata la fase delle elezioni europee come elezioni “di second’ordine” nei Paesi membri. Un aspetto significativo è che siano diventate oggetto di interesse per alcuni foreign governments che, tramite la propagazione di fake news e di propaganda, intendono influenzare le scelte dei cittadini e dei governi sino a minare l’integrità delle elezioni. A livello dei singoli stati, si osserva il ruolo dei partiti populisti e dei loro leader, che vengono accusati di diffondere contenuti di dubbia veridicità per influenzare competizioni elettorali e referendum. Tali processi sono considerati una minaccia ai valori della convivenza civile e del confronto e alla fiducia nelle istituzioni democratiche.
Proprio la salienza delle questioni ormai collocate nello spazio pubblico europeo ha ulteriormente sollecitato l’agency della società civile organizzata. La struttura delle sfere pubbliche nazionali si è infatti modificata, conferendo maggiore spazio a nuovi attori con capacità di agenda e di influenza sul dibattito pubblico. In questo senso, una diversa sensibilità metodologica ha permesso di superare la dicotomia top-down/bottom-up dei processi partecipativi nel percorso di integrazione dello spazio comunicativo europeo. Pertanto, sembra opportuno rivolgere l’attenzione alle attività comunicative di movimenti sociali che operano a livello trans-nazionale (ad es. quelli ambientalisti), e a quelle di gruppi d’interesse che dilatano il loro intervento verso la dimensione europea (sindacati, associazioni di imprese e di consumatori). Di notevole interesse sono anche i movimenti di rivendicazione e protesta, talvolta definiti populisti, che si mobilitano simultaneamente in vari Paesi europei, mostrando collegamenti trans-nazionali reticolari.
Questi processi si articolano discorsivamente all’interno di un ecosistema mediale significativamente influenzato e distorto dai fenomeni dell’intolleranza e dell’inciviltà esercitate negli ambienti digitali; gli scambi comunicativi si radicalizzano e gli stessi frame delle issue ne sono influenzati, provocando la polarizzazione delle arene di dibattito.
Il mondo del giornalismo ha seguito il processo di europeizzazione delle sfere nazionali e la loro politicizzazione, spesso in modo critico, sottolineando l’inadeguatezza delle risposte istituzionali dell’Unione e sollecitandone una maggiore efficacia. Ciò si è intrecciato con la crisi dell’informazione giornalistica, caratterizzata dalla perdita di legittimazione dei legacy media, a fronte dell’affermazione di un quadro di estrema frammentazione dell’offerta informativa. Si tratta di comprendere meglio le trasformazioni del processo generativo delle notizie, l’impatto sul ruolo dei giornalisti e delle redazioni come gatekeeper e garanti e quali siano le strategie di adattamento e reazione in atto di fronte al complessificarsi delle arene informative e di dibattito nello spazio europeo.
A partire da questo framework, la call for papers, sollecita contributi che indaghino la trasformazione della sfera pubblica nazionale ed europea con particolare attenzione alle sfide poste dalle crisi, dai fenomeni di disinformazione e manipolazione. Gli ambiti indagati sono quelli delle campagne elettorali, delle strategie messe in atto dagli attori politici e della società civile e dai media tradizionali, dell’impatto dei processi di piattaformizzazione sui campi della comunicazione politica, del giornalismo e di tutte le altre forme di comunicazione.
Sono benvenuti paper di analisi teorica ed empirica, con disegni di ricerca che contemplino metodologie qualitative, quantitative o mixed methods.
Sono temi significativi, benché non di interesse esclusivo:
- i cambiamenti intervenuti e i nuovi scenari della comunicazione nel sempre più stretto e complesso rapporto tra comunicazione politica e sfera pubblica;
- la ristrutturazione delle ideologie e delle pratiche di esercizio propagandistico;
- la ridefinizione dell’agenda pubblica nello spazio europeo;
- le trasformazioni e la controversialità del dibattito pubblico internazionale-europeo con riferimento ai processi di polarizzazione ideologica e affettiva, di uso dell’inciviltà, e alle forme di discriminazione online e offline, anche con attenzione alle questioni di genere;
- le policies che riguardano la comunicazione politica, l’informazione e l’integrità delle elezioni, formulate da istituzioni europee e nazionali (trasparenza delle piattaforme e privacy; regolamentazione delle campagne elettorali, etc.);
- l’emergere di nuovi repertori di comunicazione politica extra-istituzionale legati a proteste, movimenti sociali e attori della società civile, specie di carattere transnazionale;
- le trasformazioni e le crisi del giornalismo contemporaneo, con particolare attenzione alla crescita di nuovi modelli professionali e al ruolo della piattaforma digitale;
- le tendenze emerse negli stili di comunicazione di leadership e partiti in un ecosistema comunicativo ibrido e piattaformizzato;
- dal punto di vista dell’analisi del discorso, gli aspetti linguistici e/o multimodali della comunicazione della post-verità
- l’infrastrutturazione tecnologica della partecipazione politica con particolare riguardo alle giovani generazioni (partiti digitali, reti, influencer, meme, ugc);
- proposte metodologiche ed elaborazioni teoriche per affrontare le trasformazioni della sfera pubblica, la disinformazione e le nuove forme del conflitto e della competizione politica;
- tecniche di (computational) propaganda e strategie di mis/dis-informazione negli scenari di conflitto.
Le proposte di paper devono includere: nome, affiliazione e indirizzo email, un titolo e un extended abstract con referenze bibliografiche (600/800 parole bibliografia esclusa), 3 parole-chiave. I/le proponenti dovranno anche indicare esplicitamente se richiedono che il paper venga preso in considerazione, dopo il convegno, per la pubblicazione sulla rivista “Comunicazione Politica”. A parità di valutazione da parte dei referee, gli autori e le autrici che hanno indicato questa opzione avranno priorità nella selezione per il convegno.
Informazioni utili su come scrivere un abstract per i convegni di AssoComPol sono disponibili nella sezione “Abstract Instructions”
Date importanti
- Termine per l’invio delle proposte: 11 marzo 2024
- Notifica di accettazione: 25 marzo 2024.
- I paper completi dovranno essere inviati entro il 22 maggio 2024 nella paper room del convegno (accessibile previo login)
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Scarica la call in formato pdf
Comitato scientifico: Cristopher Cepernich, Marco Mazzoni, Rolando Marini, Antonio Martella, Gianpietro Mazzoleni, Melissa Mongiardo, Mariaeugenia Parito, Rossana Sampugnaro, Hans-Jörg Trenz, Douglas Ponton.
Organizzatori locali: Rossana Sampugnaro, Francesca Montemagno, Mariaeugenia Parito, Martina Faia, Patrizia Santoro.
Segreteria: Melissa Mongiardo, Antonio Martella, Cesar Crisosto.
The new European public sphere, the crises and challenges of “post-truth”
Conference of the Italian Association of Political Communication (AssoComPol)
Catania, 30 May-1 June 2024
Department of Political and Social Sciences (DSPS) | University of Catania
One of the salient aspects in the recent dynamic transformation of public opinion is the process of integration between national and European communication spaces, which together increasingly converge on a scenario of complex global interdependencies. While this integrative trend was taking shape, itself a topic of debate and controversy, the European arena had to deal with new challenges, that mainly derived from a succession of global crises (economic, migratory, pandemic, war). These challenges, as well as generating geopolitical and economic instability, have highlighted a further and deeper impact of the transformations of the communication context, such as digitalisation, platformisation, polarization and the set of phenomena that cluster around the imprecise and debated concept of post-truth.
The crisis phases have highlighted the progressive shift towards the European sphere of many issues that previously featured in national contexts of debate and policy-making. This has made this process of Europeanization an object of persistent attention in flows of political communication, and given integration itself a structure of polarized politicization.
Due to the growing importance of the Union and the greater prominence of European-level issues in national political-media systems, it can be hypothesized that the phase of European elections as “second-order” elections in member countries has ended. One significant aspect is that they have become an object of interest for some foreign governments who, through the propagation of fake news and propaganda, attempt to influence the choices of citizens and governments to the point of undermining the integrity of the elections. At the level of individual states, we note the role of populist parties and their leaders, who are accused of spreading content of dubious veracity to influence electoral contests and referendums. These processes are considered a threat to the values of civil coexistence and public debate, and trust in democratic institutions.
The increased salience of the issues now found in European public space poses challenges to the agency of organized civil society. The structure of national public spheres has in fact changed, giving greater space to new actors with the ability to set agendas and influence public debate. In this context, a different methodological approach has made it possible to overcome the top-down/bottom-up dichotomy of participatory processes in the process of integrating the European communication space. It thus seems appropriate to pay attention to the communicative activities of social movements that operate at a trans-national level (e.g. environmentalists), and to those of interest groups that expand their activities towards the European dimension (trade unions, businesses and consumers). Worthy of interest are the movements of protest, sometimes labeled as populist, which mobilize simultaneously in various European countries, displaying networked trans-national connections.
These processes are discursively articulated within a media ecosystem that is significantly influenced and distorted by phenomena of intolerance and incivility present in digital environments; communicative exchanges become radicalized and the very frames of the issues are influenced, causing the polarization of the arenas of debate.
The world of journalism has followed the process of Europeanization of national spheres and their politicization, often from a critical perspective, underlining the inadequacy of the Union’s institutional responses and calling for their reform. This is accompanied by a crisis of journalism, characterized by loss of legitimacy of traditional media, which faces the affirmation of a framework of extreme fragmentation in information practices. It is necessary to deepen our understanding of the transformation of the news generation process, the impact on the role of journalists and editorial staff as gatekeepers and guarantors, and what adaptation and reaction strategies are in place, in the face of the complexity of the debate on information in European space.
On the basis of this framework, the call for papers solicits contributions that investigate the transformation of the national and European public sphere with particular attention to the challenges posed by crises, disinformation and manipulation phenomena. The areas investigated are those of electoral campaigns, strategies implemented by political actors and civil society and by traditional media, the impact of platformization processes on the fields of political communication, journalism and all other forms of communication.
Theoretical and empirical analysis papers are welcome, with research designs that include qualitative, quantitative or mixed methods methodologies.
Some possible relevant topics, though this is not intended to be an exhaustive list:
- changes that have occurred and new communication scenarios in the increasingly close and complex relationship between political communication and the public sphere;
- the restructuring of ideologies and propaganda practices;
- the redefinition of the public agenda in European space;
- the transformations and controversial nature of the international-European public debate with reference to processes of ideological and affective polarization, the use of incivility, and forms of discrimination online and offline, also with attention to gender issues;
- policies regarding political communication, information and the integrity of elections, formulated by European and national institutions (transparency of platforms and privacy; regulation of electoral campaigns, etc.);
- the emergence of new repertoires of extra-institutional political communication linked to protests, social movements and civil society actors, especially of a transnational nature;
- transformations and crises of contemporary journalism, with particular attention to the growth of new professional models and the role of the digital platform;
- trends that have emerged in the communication styles of leadership and parties in a hybrid and platformized communication ecosystem;
- from a discourse analytical perspective, linguistic and/or multimodal aspects of post truth communication;
- the technological infrastructure of political participation with particular regard to young generations (digital parties, networks, influencers, memes, UGC);
- methodological proposals and theoretical contributions to address the transformations of the public sphere, disinformation and new forms of conflict and political competition;
- (computational) propaganda techniques and mis/dis-information strategies in conflict scenarios.
Paper proposals must include: name, affiliation and email address, a title and an extended abstract with bibliographic references (600/800 words excluding bibliography), 3 key words. The proposers must also explicitly indicate whether they request the paper to be taken into consideration, after the conference, for publication in the magazine “Comunicazione Politica”. In the event of an equal evaluation by referees, the authors who have indicated this option will have priority in selection for the conference.
Useful information on how to write an abstract for AssoComPol conferences is available in the “Abstract Instructions” section.
Relevant deadlines
- Deadline for sending proposals: 11 March 2024
- Acceptance notification: 25 March 2024
- Complete papers must be sent by May 22, 2024 to the conference paper room (accessible after login)
|SUBMIT|
Scientific committee: Cristopher Cepernich, Marco Mazzoni, Rolando Marini, Antonio Martella, Gianpietro Mazzoleni, Melissa Mongiardo, Mariaeugenia Parito, Rossana Sampugnaro, Hans-Jörg Trenz, Douglas Ponton.
Local organizers: Rossana Sampugnaro, Francesca Montemagno, Mariaeugenia Parito, Martina Faia, Patrizia Santoro.
Secretaris: Melissa Mongiardo, Antonio Martella, Cesar Crisosto.
Abstract Instructions
Read the Call for abstracts accurately. In particular, pay attention to the word limit (600/800 words) and take note of the abstract submission deadline (March 11, 2024): you have to respect these key requirements.
>Abstract submission form<
Note: only the first author will be notified of the successful submission of the abstract.
1. Indications
You have few lines to convince the conference committee that your work is interesting, that it makes a fresh contribution to scholarship, and that your argument stands up. In order to fulfil this objective, organise your abstract in the following section:
- What the problem is and why people should care: Introduce the context of your study, including the particular issue or question your study responds to. Use this section to set up the context of your study and demonstrate that your question or issue is interesting and worth answering.
- How do you assess the problem: Indicate the purpose and objective of your research, and eventually the hypotheses that you have tested.
- Which method do you follow: Outline your project, explain the theoretical or practical techniques you employed, describe the data you used (e.g. study population, study period, data collection process) and the methods of analysis followed in order to answer the questions you have outlined in the previous section. If your paper is an argument, remember to establish the steps you go through to get to the final point.
- What are your results: present as clearly and in as much detail as possible the findings / outcome of your study. Please summarize any specific results.
- How does your work affect the discipline (and why people should listen to you): explain the significance of your findings / outcomes, discuss briefly the future implications of the results. In this section you need to convince the reader that your research is significant and that you deserve the time to present it.
Pay attention to include all this information by respecting the word limits. Do not write an abstract much shorter than what you can: it won’t stand up well against other abstracts that are using all the words at their disposal to make a convincing argument.
2. The proposal’s Must Haves
An abstract proposal consists of:
- Title
- Author list (please indicate the affiliation and the institutional mail address of each author)
- The abstract text (600/800 words)
- Bibliographical references
- 3 keywords
3. The title: be short, be informative!
A good abstract title is short, specific, representative and informative. The title should summarize your abstract without going into excessive details. Describe the topic clearly, including, for example, the country and issue of the research.
A good title helps the reviewers categorize your abstract, and if accepted, it may help conference delegates find your session.
4. Ongoing research? Submit or not submit, that is the question
Abstracts are intended to present scientific studies, research, programs, policies, etc. highlighting both the methods or description and results or recommendations. If you are describing a study that is still in the planning stage, it would not be suitable for an abstract submission, unless the method that you will use is, for instance, of particular scientific interest. However, if your study is currently ongoing and you only have preliminary data, but it seems relevant or significant, please submit the abstract.
5. Last but not least: the selection procedure
All submitted abstracts will go through a blind peer-review process carried out by an international review committee. Each abstract will be reviewed by at least two reviewers. The Scientific Committee makes the final selection of abstracts to be included in the conference program.
>Abstract submission form<
Award for “Best paper by a junior researcher” at the AssoComPol conference
The award for “Best Paper by Junior Researcher” is given to the best paper presented at the Italian Political Communication Association Annual Convention (by members and non-members).
Committee
The judging committee will consist of three scholars relevant to the field appointed by the association’s Board of Directors. The committee will make comments to direct the construction of the paper and, in the case of meritorious contributions, may send it to the attention of the journal ComPol.
Criteria for application:
- Original paper accepted and presented at the annual conference of the Association;
- Author or co-author must be a junior researcher (Ph.D. student or up to 6 years post-doctoral).
Application must be received within two months after the end of the conference at the association’s e-mail address (segreteria[at]compol[dot]it) and must contain:
- A title page with Title, abstract, 5 keywords, last name, first name, affiliation of author*, link to institutional profile or doctoral thesis (if already discussed);
- Anonymized paper (max 7000 words including bibliography);
- Url to institutional profile or doctoral dissertation.
Prize
The prize will be awarded on the days of the conference in the year following the paper presentation. The prize consists of:
- A plaque “Best paper by junior researcher” year 2024
- One-year membership in the Italian Political Communication Association
- Bonus books from il Mulino worth 200 euros.
The winner will be announced on the Association’s website www.compol.it and its social media accounts.
Fondo Junior ComPoler
Per il convegno #ComPol24 di Catania (30 maggio -1 giugno), dottorand*, borsist* e assegnist* di ricerca saranno esentati dal pagamento della quota di iscrizione al Convegno. Sarà comunque necessario registrarsi per segnalare la propria partecipazione.
L’esenzione è resa possibile dalla sensibilità del curatore, prof. Gianpietro Mazzoleni, e delle autrici/autori del Manuale “Introduzione alla Comunicazione Politica” edito da il Mulino nel 2021, che hanno deciso di devolvere i proventi dei diritti d’autore del volume al supporto finanziario dei giovani sotto i 35 anni, anche non soci dell’Associazione Italiana di Comunicazione Politica, che si vogliono avvicinare o che sono nelle fasi iniziali dell’impegno e della ricerca nei vari campi della comunicazione politica.
English version
For the #ComPol24 conference in Turin (30 May – 1 June), doctoral students and postdoctoral fellows are exempt from payment of the registration fee of the Conference. Registration will still be required to notify your participation at the Conference.
The exemption is made possible by the sensitivity of the editor, Prof. Gianpietro Mazzoleni, and the authors of the Handbook “Introduction to Political Communication” published by il Mulino in 2021, who have decided to donate the proceeds from the volume’s royalties to financial support for young people under 35 years old, including non-members of the Italian Political Communication Association, who want to approach or are in the initial stages of research in the various areas of political communication.
Complete list of the authors
Gianpietro Mazzoleni, Lorenzo Mosca, Augusto Valeriani, Sergio Splendore. Federico Boni, Franca Roncarolo, Giuliano Bobba, Marco Cacciotto, Cristopher Cepernich, Roberta Bracciale, Alice Mattoni, Andrea Ceron, Elena Pavan, Luigi Di Gregorio.